Om het Nederlandse verenigingsleven gedurende de crisis een steuntje in de rug te geven, is de start van de jaarlijks terugkerende ClubSupport-campagne van Rabobank juist nu heel welkom. De 360 graden-campagne waarmee de bank de toekomstbestendigheid van clubs en verenigingen ondersteunt, door middel van kennis, netwerk en financiële middelen start op 31 augustus.

Verenigingen kunnen een maatschappelijk bestedingsdoel voor hun vereniging inzenden, zoals opzetten van trainingsprogramma’s voor gehandicapten, verduurzaming van het clubhuis, gezond voedsel in de kantine, het aanbieden van re-integratie cursussen of workshops over ledenwerving en digitalisering. Op deze initiatieven kunnen Rabobank-leden vervolgens hun stem uitbrengen. Met de steun van Rabo ClubSupport kunnen clubs dit doel realiseren. Clubs en verenigingen kunnen zich van 31 augustus tot 30 september inschrijven via de website.

Rabo Clubsupport
Rabo Clubsupport wordt ondersteund met een commercial, een online videoserie met TeamNL sporters en Kunstbende-leden, social media, online advertising, print (AD Magazine special) en PR. De Rabo app is voorzien van nieuwe functionaliteiten om lid te worden en te stemmen op de verenigingsdoelen. De campagne wordt muzikaal omlijst door het clublied van de iconische televisieserie Cheers: ‘Where everybody knows your name’. Winnares van The Voice of Holland 2020, de 18-jarige zangeres Sophia Kruithof, heeft het nummer in een nieuw jasje gestoken en vertolkt het ‘tweede thuis-gevoel’ dat een club of vereniging met zich meebrengt.

Tweede thuis
Om de maatschappelijke initiatieven te verwezenlijken, werkt Rabobank samen met haar partners TeamNL (NOC*NSF) en het cultuurcollectief Kunstbende. Gezamenlijk stellen zij kennis, netwerk en financiële ondersteuning ter beschikking om deze plannen verwezenlijken. Dit jaar staat het ‘tweede thuis’-gevoel centraal: een clubhuis van een vereniging is een plek waar leden zich altijd welkom voelen, zichzelf kunnen zijn, vriendschappen sluiten en talent ontplooien. Nu het verengingsleven na een lange coronaperiode weer begint, is het clubgevoel belangrijker dan ooit.

De campagne laat de belangrijke plek zien die een club inneemt in het leven van haar leden. “Wij zijn al tientallen jaren trouw supporter van het Nederlandse club- en verenigingsleven. Rabobank kent bovendien als coöperatie ook leden”, vertelt Marianne Bruijn, merkstrateeg bij Rabobank. “Juist in deze onzekere periode is het belangrijk dat wij hen steunen. Veel mensen zijn blij om elkaar weer te kunnen ontmoeten op de club en samen activiteiten te ondernemen. Verenigingen zijn essentieel in onze samenleving. Het is vaak letterlijk een tweede thuis voor jong en oud. Wij zijn er trots op dat het ons gelukt is om dit gevoel van thuiskomen op een club of vereniging in de campagne te vangen en we zetten graag onze medewerkers, partners en leden in om verenigingen sterker en toekomstbestendig te maken. Het past ook goed bij ons coöperatieve uitgangspunt om ons hiervoor in te zetten.”